zondag 4 november 2007

Nieuwe Jongerenvertegenwoordiger Europese Zaken




Op 27 Juni werd Christel de Lange door de lidorganisaties van de Jeugdraad verkozen tot Jongerenvertegenwoordiger Europese Zaken. Zij volgde hiermee Gerard Oosterwijk op die deze functie twee jaar bekleedde. Christel studeert Wereldgodsdiensten aan de Universiteit van Leiden. De wittebroodsweken zijn inmiddels voorbij, dus een uitstekend moment om de vertegenwoordiger van nederlandse jongeren bij de Europese Instituties beter te leren kennen.

Waarom wilde je Jongerenvertegenwoordiger worden ?

Ik heb altijd actief geweest in verschillende commissies en bij de schoolkrant, dus toen ik klaar was met het VWO wist ik dat ik op den duur weer ergens aan de slag wou gaan. Omdat ik met een nieuwe studie begon wou ik er eigenlijk nog even mee wachten. Maar toen deze kans zich voordeed ging ik er toch voor.

En waarom denk je dat ondanks de concurentie uitgerekend jij gekozen bent om de jongeren van Nederland te vertegenwoordigen ?

Ik denk dat het vooral mijn enthousiasme was. Tijdens mijn campagne heb ik de lidorganisaties gebeld en ze mijn stanpunten en speerpunten uitgelegd. Ik denk dat uiteindelijk mijn enthousiasme de doorslag gaf.

Je studeert Wereldreligies. Vaak zie je dat de jongeren die actief zijn in Europese Zaken politicologie, rechten, of internationale betrekkingen studeren. Vanwaar die interesse in Europese Zaken ?

Mijn vader is EU Coordinator bij de stad Rotterdam, maar dan voor de stad Rotterdam! Europa is bij mij dus met de paplepel ingegoten.

Dat zal leuk zijn tijdens het avondeten!

Ja er onstaan soms discussies tussen mijn vader en mij, maar dat is wel leuk.

Wat zullen je speerpunten zijn de komende twee jaar?

Europa moet een imagoverandering ondergaan. Op dit moment merken de mensen alleen de negatieve dingen op die uit Europa komen, en zien ze de positieve dingen over hoofd. Je mag best kritisch tegenover Europa staan, maar je moet wel een gefundeerde mening hebben. Ik hoop dat ik bij kan dragen aan deze imagoverandering.

En hoe wil je dat bewerkstelligen?

Door juist naar jongeren toe gaan, en door veel debatten bij te wonen, en te organiseren.

Ben je lid van een politieke partij ?

Nee

Wie is de volgende persoon die Europa in Nederland moet interviewen of welk onderwerp moeten we aansnijden ?

Goede vraag ! Ik zou het leuk vinden als er vooral geschreven word over wat Europa nu al betekent. Dus niet wat Europa kan zijn, of kan betekenen. Europa raakt het dagelijks leven van iedereen, maar niet iedereen is zich daar bewust van. Vooral jongeren.

Dus het onderwerp jongeren mag nog wel een keer terugkomen op Europa in Nederland ?

Absoluut !

1 opmerking:

Anoniem zei

goede start