vrijdag 4 juli 2008

Interview Sophie in t Veld





En de Winnaar is..............Sophie in t Veld! Sophie was tijdens de Nacht van Europa tot Euronederlander 2008 gebombardeerd. En terecht, als initiatiefnemer en mede-organisator weet ik dat ze in 2007 ook al door een aantal mensen was voorgedragen, maar dat ze toen helaas niet de shortlist had gehaald. Vanwege onze uiteenlopende agenda's was het alleen mogelijk om 0815 af te spreken voor een telefonisch interview. Onder het motto "slechte koffie bestaat niet, zette ik eerst een bakkie oploskoffie. Dit is overigens de tweede keer dat ik met Sophie koffie drink s'ochtends. Tijdens mijn voorzitterschap bij de de Jonge Europese Federalisten maakten we zo nu en dan tripjes naar het Europees Parlement. Sophie had een drukke agenda maar maakte toch tijd vrij om ons te zien, en trakteerde ons op koffie in het Europees Parlement. Als er een prijs bestaat voor meest toegankelijke Europarlementarier, dan zou in t Veld zeker ook meedingen.


Milos: Een hele goede morgen Sophie. Bedankt dat je zo vroeg kon afspreken.

Sophie: Geen probleem doorgaans ben ik al op en aan het werk rond dit uur.

Milos: Ik was bang dat je chagerijnig zou zijn. Heb je doorgaans een ochtendhumeur?

Sophie: Hahaha, nee doorgaans niet.

Milos: Drink je koffie?

Sophie: Ja, zonder dat eerste bakje koffie word het soms wel heel moeilijk. Soms neem ik een kom thee, maar dat is niet altijd voldoende om de dag door te komen.

Milos: Ik zag dat je Grieks praat. Ik vroeg me af waar en hoe je Grieks hebt leren praten.

Sophie: Ik heb een aantal lessen gehad, een grieks vriendje en een zomerbaantje in Griekenland. Het is wel een beetje roestig moet ik eerlijk bekennen.

Milos: Je bent EuroNederlander 2008 geworden. Heb je al een keer je collega Europarlementariers de ogen uitgestoken met je EuroNederlander Award?

Sophie: Hahaha, nee dat werkt niet zo. EP’ers zijn doorgaans heel bevlogen met Europa, en vinden die extra aandacht alleen maar goed.

Milos: Mee eens, en daarbij komt de EuroNederlander Awards heeft altijd open karakter gehad, iets wat men niet te serieus moet nemen.

Sophie: Ja precies.

Milos: Vorig jaar was Boris van der Ham EuroNederlander van het jaar geworden. Boris is ook Euronederlander, maar tevens ook parlementarier. Nu is de vraag natuurlijk of je een parlementatier moet zijn of van D66 om de prijs te winnen.

Sophie: Haha, nee ik denk niet het een automatisme is dat D66 leden deze prijs in de wacht slepen. Ik vond de andere kandidaten namelijk ook heel goed. Ik ben een enorme fan van Geert Mak. Hij heeft veel voor Europa gedaan, maar dan op een hele andere manier. Tegelijkertijd is het ook niet raar dat mensen van D66 is aanmerking komen omdat wij de meest uitgesproken pro-Europese partij van Nederland zijn. Je ziet ook dat behalve EuroNederlander Award we met het boekje “Eigenlijk bent u een Europeaan” ook de het EuroProject van het Jaar hebben binnengesleept. Andere partijen hoor je eigenlijk amper over Europa, zelfs Groenlinks niet. Al het geluid wat je hoort is zo Anti-Europees, dan is het niet zo gek dat wij zo een prijs in de wacht slepen.


Milos: Je bent enorm begaan met burger-rechten. Mischien een banale vraag, maar hoezo is dat zo belangrijk voor jou ? Het is toch best goed geregeld?

Sophie: Ja dat is ook zo, maar dat moeten ook zo houden. Burgerrechten gaan over democratie en de relatie burger-staat. We zien een tendency dat de burger steeds minder middelen heeft om zich te weren tegen te staat. De burger moet daarom wakker geschud worden. Maar niet alleen burgers hebben een belang bij het vertrouwen van burgers. Ik maak me dan ook meer zorgen over de manier waarop de overheid met persoonsgegevens omgaat. Er worden teveel uitzonderingen gemaakt.


Wie zou Europa in Nederland moeten interviewen.

Sophie: De voorzitter van het humanistisch verbond. Je ziet op dit moment een tendency dat er enorm veel rekening gehouden moet worden met allerlei geloofsovertuigingen, ten kosten van meer seculiere, humanistische stromingen.

Milos: Hartstikke bedankt voor het interview!

Sophie: Geen dank!

Geen opmerkingen: